Slut på de roliga

2016-03-26 03:06:05 Josefine
Hej!

Nu är vi på flygplatsen och om två timmar tar flyget oss till Stockholm.

Sen sist har vi tagit en fika med Saras kompis Karin, haft picknick i Central park, träffat vår nya vän från Orlando Gailann, sett frihetsgudinnan och mörkret falla över skyline.

Igår hade vi vår sista kväll. Vi laddade upp den med en behövande pedikyr. Då dom filade fötter med liknade osthyvlar.

Så nu är våra gamla skor slängda och vi är så fräscha så!

Vi åt sen en finalmiddag på Max Brenner.

Och sist men absolut störst gick vi på brodwaymusikalen Kinky boots! Helt fantastisk musikal, vi satt längst fram och kunde både se och känna svetten från musikalartisterna

Imorgon kväll är vi i Falkenberg/Varberg igen. Bitterljuvt värre!

Glad påsk!

Första dagarna i NYC

2016-03-23 01:57:50 Ida
Nu är vi i städernas städer och här lever vi livet fullt ut!!

I torsdags var det St Patricks day och det firade jag med att sätta på mig det enda gröna vi alla tre tillsammans äger, ett grönt halsband! Vi kollade in paraden den var lik paraden under Mardi Gras men mycket lugnare! Mer i vår smak om man säger så.. Mycket säckpipa och grönt i alla dess olika nyanser!

Under dagen träffade vi Ina, Josefines kompis, som bor här i New York -området. Vi hade en supermysig lunch på en av stadens alla restauranger.

Vi hann också med en sväng till Central Park. Hann dock inte med hela för den är enorm!!

Vi tog Time Square på hemvägen. Galet med alla lysande skyltar. Måste erkänna att det var lite häftigt.

I fredags tog vi en sväng till SoHo. Det var där shoppingen började på riktigt! Något som vi fortsatte med i söndags då vi hade en heldag med shopping i White Plains som avslutades med vår stora favorit cheesecake factory!!

Det finns inget bättre än denna cheesecake!!! ❤️❤️

I lördags var vi i Brooklyn. Kollade in Brooklyn brige och åt regnbågsfärgade bagels.

Vi var tvugna att stå i kö i två timmar för att få köpa rainbow bagels!
 Det var ändå roligt att prova dem

Mums 🌈🌈

Igår tog vi oss till Grand central terminal. Lite annorlunda från de stationer man är van vid.

Vi tog också en sväng till minnesplatsen av 9/11. Det var nästan som en andlig känsla där.

Namnen på alla som omkom i 9/11 var inristade i minnesplatsen!

Philadelphia

2016-03-17 03:13:03 Sara
Va hann med mycket spännande i Philadelphia, dock va inte vädret de bästa men det va bara att ta fram regnkläderna som låg längst ner i väskorna.
I söndags åkte vi och kollade på the Liberty Bell och fick läsa om historien bakom.

Fick även veta hur man skulle gå på toa, haha!

I måndags var vi på ett gammalt fängelse 'Eastern state penitentiary' och fick se hur tex Al Capone satt fängslad. Och fick höra massa historier från både folk som suttit fängslade och fängelsevakterna. Riktigt spännande.

Gick även förbi Rocky steps och Rocky statyn.

I går åkte vi in till stan och gick på 'reading terminal market' en mat marknad där vi gick runt och kollade allt godis och allt mat. Nyfikna som vi är va vi ju tvungna att testa en Philly steak sandwich, ganska gott faktiskt tro det eller ej.
Sen var vi ju bara tvungna att åka till The American-Swedish museum, och fick kolla massa Pippi Långstrump och mycket annat om när svenskarna flyttade till USA.
Och dalahästen va såklart framme.

Och idag tog vi bussen till NEW YORK CITY!!
Sista stoppet på detta otroliga äventyr, äntligen är vi här!
Fösta eftermiddagen här åkte vi upp i Rockefeller Center, det sista stoppet här i USA började riktigt bra!

Washington DC

2016-03-13 04:25:12 Ida
Fyra dagar har spenderats i USA's huvudstad Washington DC, staden med en massa minnesplatser och museum.

Dag ett tog vi en promenad i Capital mall.
Capital state building

Lincoln memorial

Washington monument

Det fanns också en minnesplats för andra världskriget där!

Dag två åkte vi med en hop-on-hop-off buss! En dag med strålande solsken, helt plötsligt kändes det som att sommaren hade kommit, åtminstone i svenska mått!

Sara fick inte riktigt lika bra plats på bussen som jag och Josefine!

Vita huset, det verkade tyvärr inte som att någon var hemma...

Så vi satte oss utanför och tog en picknick istället!

Man hinner alltid med att äta en glass 🍦

Dag tre hyrde vi cyklar och cyklade utmed floden till den mysiga staden Alexandria!

Lunchrast!

Klart vi hann med glass denna dag också!

Dag fyra blev en dag som vi tillbringade på museer! Natural History museum stod först på tur. Vi hade också tänkt gå till American History museum men pga 50 meter lång kö in valde vi att avstå och gick istället till ett museum om indianer!

Vi provade hur vi skulle se ut om vi var våra förfäder. Här har ni Sara!

Träden började slå ut och vi passade på att njuta!

Idag har vi tagit bussen till Philadelphia. Det näst sista stoppet innan vi avslutar i New York!

Richmond

2016-03-08 17:37:54 Allmänt
I lördags gjorde vi den sista bussturen med greyhound och den sista bussturen över 3 timmar.

Denna resa gick från Asheville till Richmond och tog oss 14 timmar. Väldigt glada att de var den sista resan med Greyhounds bussar men fick en även att tänka på hur lite vi har kvar!

Firade med en penutbutter/jam macka

Ska blir jättekul att få se er alla igen samtidigt som det är lite ångest över att komma tillbaka till den gamla vardagen.

Richmond som många andra städer i östra USA är väldigt historisk. Det var blandannat här som de förde stora delar av slavarna innan de spreds ut i södern.

Första dagen kollade vi in alla gamla byggnader och gick vi en promenad om slavarnas historia.

Försökte oss även på att läsa en riktig karta. I vanliga fall brukar google maps vara vår bästa vän. Men tänkte testa våra orienteringskunskaper lite.

I en sån här låda gömde sig en man och åkte med ett fartyg till Philadelphia för att försöka fly.

Kvällen var vi så trötta och hungriga att vi körde en favorit i repris från Pizza hut! Massa pizza, pasta och bröd. Men ni kan vara lugna vi delade upp det i två (försöker komma hem i samma storlek som vi åkte haha)

Igår gick vi ännu mer. De har en massa promenadstråk vid och över vattnet.
Vi gick även igenom en tiondel av Amerikas andra största gravplats.

Som belöning för den promenaden gick vi till ett glasscafe som vi spanat in. Bevs homemade icecream!

Idag åker vi vidare igen och denna gång till Washington!!

Vandra i Asheville!

2016-03-05 02:08:03 Ida
Nu har vi kommit till en stad i North Carolina vid namn Asheville! Här har vi varit ute och vandrat i skogarna här runtomkring.

Vi har en mycket fin hotelfrukost på detta hotel som annars inte har så mycket att komma med. Allt luktar gammal rök, även vårt rökfria rum.
Mums!!

Igår hittade vi ett ställe inte så långt härifrån där vi kunde hikea. Mysigt och kallt var det. I slutet av dagen började det till och med att snöa...

Redo för vandring

Lunch paus!

På kvällen hittade vi en Nepalesisk restaurang vilket jag tyckte var mycket roligt!! Nationalrätten ris och curry stod då på menyn!!

Idag tillbringade vi ännu en dag i skogen! Lite varmare idag vilket gjorde att det blev roligare att traska omkring i skogen!

Knäckebrödsmacka är en perfekt picknickslunch!

Självklart har vi ätit mat ikväll också! När min mat kom smattrade det gott om den! Servitrisen skrattade gott åt våra farainerade miner!

Lavrene and Tony

2016-03-02 18:44:08 Allmänt
I måndags kväll hämtade Lavrene och Tony (Pams föräldrar) upp oss för att tillbringa två nätter hos dem.

Två jättehärliga människor!

Igår var vi på utflykt med Lavrene på ett plantage. "Magnolia plantation"
Vi gick runt i den stora trädgården, fick en rundtur i herrgården. Detta plantage ägs fortfarande av samma familj som startade den på 1600talet

Vi fick picknick i form av den Amerikanska favoriten. Penutbutter jelly sandwich (jordnötssmör och syltmacka)
Bättre än det låter! Var tveksam till en början men söt och gott!

Sen gick vi till träsket. Där såg vi sköldpaddor och alligatorer!
1 var bara en meter ifrån oss! Wow!

På kvällen var vi hemma hos dem, åt bara hade det mysigt!

Idag åker vi vidare till Asheville, North Carolina. Där vi ska ut och vandra!

Ännu en fantastisk dag

2016-02-29 17:56:48 Allmänt
Igår hade vi en helt fantastisk, men lång dag!

Natten till den 28/2 tog vi bussen till Charleston. Bussresan i sig gick bra med eftersom de var byten av bussar sov vi i streck högst två timmar och sammanlagt 4-5.

Kl 9 var vi framme i Charleston och möttes där upp av Pam och Hayden. (Pam bodde som utbytesstudent hos Idas mamma och våra mor/farföräldrar)

De två hade planerat en heldag för oss för att visa deras absoluta favoritstad!
Vi gick runt i downtown Charleston och fick till och med se några delfiner från bryggan vid Waterfront park.

Åt lunch och fick då smaka en massa nya spännande rätter som är typiskt för sydstaterna i USA.

Kokta jordnötter

Krabbsoppa

Shrimps and grits (räkor och grits)

Fick även resta friterade gröna tomater och friterade gröna grönsaker kallade Fried okra.

Efter lunchen tog vi en färja ut till ett fort. Fort Sumter. Där fick vi lära oss mer om Charlestons historia av en rolig guide och vara med när de tog ner den amerikanska flaggan.

När vi åkte färjan tillbaka hängde vi trött på räcket när de plötsligt hoppar upp delfiner precis framför oss!
De var bara 2 meter ifrån oss- helt sjukt!

Efter det var de fort iväg igen för att möta upp Pams två bröder och en svägerska.

Vi åt på en jättefin resturang vid havet och hade det superkul! En jättehärlig och enkel familj!

Efter maten var de dags för oss att ta oss till vårt hotel. Väl där har hotels.com slarvat till vår bokning. Så vi hade ett betalt rum som inte fanns..
Men som tur var fanns Pam och Hayden kvar! Kevin och Jen från middagen hade erbjuit sängar för natten och så fick det bli!

Tillslut var vi framme i ett hus i en säng och med stora leenden och skratt somnade vi sen fort!

Våra motton: "Allting löser sig" och "Never say no to adventure" sviker oss aldrig!

Sjökor!

2016-02-28 04:00:13 Ida
Igår var vi ute på ett nytt äventyr! Vi åkte iväg för att kolla på sjökor med en underbar 72-årig tant som bor på samma ställe som oss.

Vi åkte till ett ställe som heter bluesprings. Där finns det källor som har temperaturen 20 grader året runt så sjölejonen tar sig dit när det är kallare i vattnet för att värma sig. Då fick vi möjligheten att se dessa fantastiska klumpar!!

Efteråt åkte vi till en mycket vacker plats där vi matade fåglar och njöt av naturen.

Idag har vi gosat med husets två hundar Oprah och Libby och tagit en tur till Ikea för att köpa marabouchoklad!

Köttbullar och påskmust

Ikväll/inatt åker vi vidare till Charleston för nya äventyr!

Universal Studio!

2016-02-28 00:33:03 Sara
I torsdag var vi på Universal studio Florida och åkte bergochdalbanor. Vi började med Idas favorit Minions 3D ride, den va riktigt häftig. Man sitter i ett rum med en skärm framför sig och 3D glasögon på, och sen börjar stolarna röra sig. Upp och ner, fram och tillbaka, från sida till sida, samtidigt som skärmen rörde sig som stolarna så de kändes och såg ut som att man åkte en bergochdalbana, riktigt häftigt!
Och åkte massa roligt både 3D och vanliga bergochdalbanor, och hade hur kul som helst!
Sen kom vi till mitt favorit stället Harry Potter och diagon alley, där vi tog en lunch på the leaky cauldron vi kunde ju inte gå därifrån utan att ha smakat på en butter beer. Den va ganska god faktiskt!
Och in på Ollivanders Wand shop och jag köpte en stav såklart! Åkte en 3D bergochdalbana i gringots bank och sen tog vi Hogwarts Expressen till Hogsmead och gick runt där innan vi tog en bergochdalbana i Hogwarts slottet.
Sen fortsatte vi runt i parken och vid stängning hade dom en jättehäftig vatten show med filmsnuttar och fyrverkerier, riktigt häftigt!
Det var en riktigt roligt dag!😃
Hogwarts
Hogwarts express

Och massa andra roliga grejer men här är några bilder!

Kennedy space center

2016-02-26 17:49:34 Josefine
Här spenderade vi andra dagen i Orlando!

På NASA / Kennedy space visitor center!

Här får ni en massa bilder. Vi fick bland annat åka på en tur runt där de skjuter upp raketerna och bygger dem, kollade på en gammal raket och testade attraktioner och såg en massa häftiga filmer.
Tex en attraktion som skulle efterlikna hur det känns att skjutas upp.

Riktigt häftigt ställe och man fick lära sig mycket man inte hade koll på!! Så 5 av 5 toasters!

Sista 2 dagarna på Key west

2016-02-22 20:49:12 Josefine
Här kommer lite bilder och text för sista dagarna här i Key west

Igår testa jag och Ida morgonyoga.
Längst ut på Key west i parken Fort Zachary Taylor park finns en strand där vi tog en klass precis vid vattnet! Jättehärligt och 90 minuter bara flög iväg.

Efter bestämde vi oss för att stanna vid stranden och det blev nog vår varmaste dag efter som vinden börjar avta och stranden låg i lä.

När de började komma in lite större moln några timmar senare bestämde vi oss ändå att gå tillbaka hem till Sara för att rå om henne! (Hon mådde illa så stannade hemma)

Kvällen tog vi oss till Mallory square för solnedgång och gatuartister. Mysig del av Key west den med.

Hela ön är väldigt mysig och härlig!
+ är fylld av vilda tuppar och hönor

Idag har vi varit på Sloppy Joe en resturang/bar som både Per-Inge och Helene rekommenderade. När Per-Inge/3,14 tillochmed erbjöd sig att betala bestämde vi oss för att slå på stort i restaurangen! Tack så jättemycket för det!  det var supergott!

(Pik till mamma pappa Heléne Mattias. Förväntningarna är höga!) = alltså alla bidrag till vår resa är välkomna, vi har swish.

Nu sitter vi och njuter i det sista innan vi ska ta oss till bussen för nattbuss till Orlando.

Blir en tuff resa och tidig morgon då vi redan är framme 4 men sånt löser sig alltid!

Delfiner och fiskar

2016-02-22 05:45:05 Ida
När Sara var ute på sitt dykaräventyr åkte jag och Josefine ut med båten för att kolla på delfiner samt snorkla.

Mycket förväntansfulla köpte vi glass!

Äntligen påväg!!

Här ser ni delfinerna. Mycket roligt att de dem hoppa och leka.

Efter att vi kollat på delfinerna var det dags för snorklingen. Tyvärr fanns det inte supermånga fiskar just igår då det blåst mycket de senaste dagarna så de sökt sig djupare ner... Men det var en fantastisk upplevelse ändå!!!

Här simmar vi omkring och kollar på fiskarna! Måste säga att besättningen på båten var imponerade över hur lätt vi hade för att hoppa ner i det kalla vattnet. Måste vara vårt vikingablod som visade sig.

Nöjd!

Vi avslutade turen med att kolla på solnedgången från båten. Helt underbart!

Ett bra avslut på en bra dag ❤️

Dykning! :D

2016-02-22 04:20:48 Sara
Igår va de äntligen dax, Dykning! Hoppade ner i vattnet och njöt nere på botten ca 15 meter under ytan och kollade på dom fina fiskarna. Såg allt mellan regnbågsfärgade fiskar, till rockor, muränor och en jätte hummer (tror jag, såg ut så iaf) och massa andra färgglada fina fiskar. Härligt att vara under vattenytan igen.
Tyvärr va båtresan lite värre vågorna va ca 1,5-2 meter höga så va ganska många som blev sjösjuka och jag va såklart en av dom. Men väl under vattenytan trivdes jag som fisken i vattnen. Jag hade min egen dykinstruktör Duane, en härlig prick. Han va fantastiskt hjälpsam och visade mig runt till de fräcka sakerna. Han kände till reven som om han bodde där, och de gör han nog i princip. Ute nästan varje dag och dyker med massa nybörjare som mig.
Som besättningen säger "dom har inte jobbat på 20 år" dom lever i sin hobby.
Blev två dyk och det va så fantastiskt, påväg tillbaka till land och stadig mark stannade vi till i lite lugnare vatten (väldigt mycket lugnare vatten) och kollade solnedgången.

Tyvärr får ni inte se några undervattensbilder innan jag kommer hem och hämtat ut mina bilder från engångskameran jag tog med under vattnet! Men ni får se dom senare.

Mot Key West

2016-02-20 22:13:25 Sara
Bara resan ut till Key West var fantastisk, så härligt att åka över broarna och kolla in de turkosa havet.

När vi kom fram tog vi oss till motellet/hostelet och lämnade våra väskor tog en runda i stan och träffade en härligt dam som heter Lori. Hon stod och sålde utflykter, massa olika snorkel utflykter och båtutflykter och kanot, bland annat!
Hon berättade om hela livshistoria för oss medans hon sålde på oss snorkel utflykter med delfin skådning (till Ida och Josefine) och dykning till mig.
Sen åt vi innan vi helt slut gick hem och la oss!

På vägen ut till Key West!
Och här har ni Lori, härliga Lori.
Såhär glad blev jag efter att vi bokade dykningen till mig.
Här satt vi och satt

Vi va även på den sydligaste punkten i USA!